Nykyään kuulee
väitteitä, joiden mukaan inhimillistämme liikaa eläimiä. Jos tällä tarkoitetaan
vaikkapa muotivaatteiden ostamista lemmikeille, en näe sitä ehkä järkevänä,
mutta tuskinpa se yhdenkään eläimen oloa huonontaa. Paljon suurempi ongelma on
sen sijaan eläinten epäinhimillistäminen, jonka kautta eläinten kohtelun voi
jättää ihmisen moraalikoodien ulkopuolelle.
’Eläin’ on toiseuttava
yleisnimitys, jonka ihminen on antanut joukolle mitä erilaisimpia olentoja. Jokseenkin
näin toteaa Jacques Derrida. ’Eläin’ on olemassa vain suhteessa ’ihmiseen’,
mikä on oikeuttanut meidät kohtelemaan tähän kategoriaan kuuluvia olentoja
mahdollisimman epäinhimillisesti. Tarvitsemme ’eläintä’, koska haluamme syödä
lihaa ja kalaa tai tarvitsemme ’eläimiä’ työjuhdiksi tai huvitukseksi. Eläinten
hyvinvointi on ollut meille toissijainen asia, ja olemme oikeuttaneet itsemme
kohtelemaan eläimiä hyvinkin julmasti.
Eläinten
eriarvoista kohtelua puolustellaan esimerkiksi sillä, että niiden elämä luonnossakin
on usein julmaa tai että niiltä puuttuu moraalin taju. Ensimmäiseen
argumenttiin on vaikea ottaa kantaa, koska yhteys ihmisen aiheuttamaan
kaltoinkohteluun jää epäselväksi. Ei kai se, että luonnoneläimillä on vaikeaa,
oikeuta ihmistä kohtelemaan julmasti kotieläimiäkin? Ihmisen luoma
moraali-käsite ei varmaankaan sovellu eläimiin. Ainoastaan ihmisellä on
tarpeeksi kehittyneet aivot, joiden ansioista hän pystyy tekemään tietoisia
moraalisia valintoja. Tässä juuri on villakoiran ydin: koskapa meillä on kyky
moraalisuuteen, eikö meidän myös pitäisi tehdä oikeanlaisia eettisiä valintoja
elämässämme?
Silloin, kun
ihmisen oma turvallisuus on uhattuna, suhteemme eläimiin kärjistyy. Sota ja
väkivalta raaistavat meitä, eikä eläimillä ole minkäänlaista arvoa. Tästä
esimerkkinä on koirien asema entisen Jugoslavian alueella: koirat ajetaan
elämään kaduille, jossa niitä saa vapaasti ammuskella ja niiden yli ajaa. Ihmiskunnan
kehityksessä kulkee kaksi mielenkiintoista rinnakkaisilmiötä: materiaalisen
hyvinvoinnin ja turvallisuuden lisääntyessä myös tietoisuus ja vastuunotto
toisista elävistä olennoista kehittyy. Elämme aikaa, jossa yhä useampien
alistettujen ihmisryhmien oikeuksia vihdoinkin puolustetaan ja monet ihmiset
ovat myös alkaneet ymmärtää, että eläimilläkin on oikeuksia.
Eläin ei tee
moraalisia valintoja, mutta sillä on paljon yhteistä ihmisen kanssa. Jokainen
koiranomistaja voi varmasti todistaa, että koira osoittaa kaikkia samoja
tunteita kuin ihminenkin: koira rakastaa ja se vihaa, se on kateellinen ja
mustasukkainen, loukkaantunut, kärsivä, iloinen, myötätuntoinen, kiitollinen tai ylpeä. Koira
on tunteva olio.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja