Hybris
määritellään Wikipediassa liialliseksi itseluottamukseksi ja -varmuudeksi,
josta myöhemmin voi saada rangaistuksen. Antiikin Kreikassa hybris viittasi
uhrin häpäisyyn, jonka tarkoituksena oli ylentää itseä.
Raamatun
kertomuksen mukaan Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Arvoasteikossa siis
vain Jumala on ihmisen yläpuolella. Myös ihmisen maailmassa vallitsevat
erilaiset hierarkiat: joidenkin ihmisten katsotaan olevan toisia arvokkaampia,
ja sitä pidetään luonnollisena järjestyksenä. Tätä ihmiskunnan muistiin
tallentunutta järjestystä ovat diktaattorit ja despootit aina käyttäneet
hyväkseen.
Ihmisen
alapuolella on luonto ja muut luontokappaleet. Ihmiselle annettiin oikeus syödä
kasveja ja eläimiä ja hallita luontoa, ja sen hän on todellakin surutta tehnyt.
Suhde ”alemmalla” tasolla oleviin eläimiin heijastuu myös kielenkäytössä: Tyhmät
naiset ovat kanoja. Jos ihmistä kohdellaan huonosti, häntä kohdellaan kuin
koiraa. Huonosti käyttäytyvä ihminen käyttäytyy sikamaisesti. Julma ihminen on
eläin tai peto. Kun ulkona sataa, siellä on koiranilma.
Jotkut
ylistävät yhä jumaliaan, joiden tahtoa he katsovat voivansa tulkita pyhistä
teksteistä tai sitten vain omasta päästään. Teknologian kehittyessä myös
ihmisen hybris on kasvanut. Luoduksi tullut haluaa olla myös luoja. Ihminen
muotoilee omaa kehoaan, hän yrittää kaikin keinoin hallita vanhenemistaan ja
jopa omaa kuolemaansa. Syväänjäädytettynä hänet voidaan herättää henkiin, kun
aika on kypsä. Eläinten kloonaus on jo todellisuutta; aika näyttää, koska on
ihmisen vuoro.
Ihminen yrittää
lisätä kaikin tavoin riippumattomuuttaan luonnosta. Teknologiausko on yksi aikaamme
eniten leimaavista uskonnoista. Robotit korvaavat ihmisen tulevaisuudessa yhä
enenevässä määrin. Jotkut haluaisivat korvata ihmistyövoiman täysin koneilla. Jo
nyt robotit neuvovat meitä terveysasemalla tai toimivat vanhusten ja lasten
lemmikkeinä. Hälyttävää on, että ihmiset suhtautuvat tietoisuutta ja tunteita
vailla oleviin koirarobotteihin kuin eläviin lemmikkeihin.
Mutta miksi haluamme
yhä enemmän robotteja ja digitalisointia? Mihin arvoihin perustuu olettamus,
että tarvitsemme teknologiaa ollaksemme onnellisia? Tutkija Michael Laakasuo (Tapio
Kumpula: Ovatko robotit moraalisia? Voima 5/18) viittaa tutkimuksiin, joiden
mukaan kaikkein onnellisimmat ihmiset elävät maissa, joissa arvostetaan
ihmisten välistä vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä. Joku besserwisser voisi
tietysti esittää vastakysymyksen, että onko onnellisuuden tavoittelu lainkaan
tärkeä arvo. No, kuinkahan moni meistä tahtoisi tieten tahtoen olla onneton?
Hybriksen
huippu olisi kai Jumalan korvaaminen ihmisjumalalla. Yrityksiähän on jo nähty,
mutta vasta teknologia tuottaisi pysyviä tuloksia. Monet unelmoivatkin
ihmisälyn skannauksesta. Näin syntynyt yleistekoäly toimisi ilman ihmisen ruumista.
Tämä digitaalinen kopio ihmisaivoista pyrkisi mitä todennäköisimmin
itsesäilytykseen niin kuin nykyiset organismitkin. Sen itsensä kehittämisen
mahdollisuudet olisivat rajattomat.
Michael Laakasuon mukaan yleistekoäly voisi tuhota elämän maapallolla jopa nopeammin kuin uhkaava ilmastokatastrofi. Uusi Jumala tuhoaisi siis edeltäjänsä aikaansaannoksen. Kuka tai mikä taho yleistekoälyn ensimmäisenä tuottaa, onkin Laakasuon mukaan ratkaisevan tärkeää. Toivoa sopii, että Putinin tai Trumpin aivoja ei skannata ensimmäisinä.
Michael Laakasuon mukaan yleistekoäly voisi tuhota elämän maapallolla jopa nopeammin kuin uhkaava ilmastokatastrofi. Uusi Jumala tuhoaisi siis edeltäjänsä aikaansaannoksen. Kuka tai mikä taho yleistekoälyn ensimmäisenä tuottaa, onkin Laakasuon mukaan ratkaisevan tärkeää. Toivoa sopii, että Putinin tai Trumpin aivoja ei skannata ensimmäisinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja